onsdag 25 februari 2015

Skogens systrar

Toms föräldrar har köpt ett torp mitt ute i skogen där de ska vara hela sommarlovet. Föräldrarna har fullt upp med att renovera och pyssla om huset och Tom känner att han kommer att ha världens tråkigaste sommarlov, speciellt med tanke på att hans föräldrar inte låter honom gå själv in i skogen och ner till sjön då de är rädda att han ska gå vilse. Nyfikenheten och tristessen leder dock till att Tom börjar utforska skogen i alla fall och det dröjer inte länge förrän han möter en märklig tjej i skogen. Vem är hon och kan han lita på det hon säger?

En riktigt spännande bok som jag nu har läst för andra gången, tack vare Läsglädje. Vi läste den på tema skräck och efter att ha läst de två första tredjedelarna började jag bli orolig och börja fundera på om boken verkligen var placerad på rätt hylla, men sista tredjedelen bjöd på tillräckligt med raffel för att låta den bo kvar på skräckhyllan. Med andra ord - jag tycker det är en jättebra bok rakt igenom. Några av eleverna tyckte att den var seg i början och att det tog lite väl lång tid innan det började hända något spännande.

Jag är helt klart sugen på att läsa fortsättningen. Får se om det blir av när andra delen kommer tillbaka, för det var flera elever som ville läsa vidare.



Skogens systrar
Författare: Petrus Dahlin
Förlag: Rabén & Sjögren (2009)
Sidor: 108
Serie: Första delen om Skogens systrar
Typ av bok: skräck, Hcg
Provläs
Material: min läslogg


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails