lördag 18 augusti 2012

Den oändliga historien

Författare: Michael Ende
Illustratör: Roswitha Quadflieg
Originalspråk: tyska
Översättare: Roland Adlerberth
Förlag: Berghs
År: 1983
Sidor: 469
Typ av bok: kapitelbok (uHce)
Wikipedia

Oj! Denna har jag visst glömt att blogga om och det var ju evigheter sedan jag läste. Får se vad jag minns...

Detta var en av mina absoluta favoriter när jag var någon stans i högstadieåldern och därför blev jag glad när vi skulle läsa den i BokO. Tyvärr höll inte glädjen i sig hela boken igenom...

Boken handlar om mobbade Bastian som en dag flyr in på ett antikvariat för att rädda sig undan sina plågoandar. Där hittar han en fantastisk bok och han kan inte motstå frestelsen att sno den. Han gömmer sig uppe på skolans vind och börjar läsa och inser snart att han själv är en del av historien - den oändliga historien. Han kan delvis påverka det som händer i landet Fantásien där Atreju har fått i uppdrag av barnkejsarinnan att rädda landet från Intet. Sakta men säkert försvinner delar av landet och blir till ingenting.

Grundhistorien är underbar men boken är på tok för lång. Typ första halvan blev ju film och det var rätt lagom. Boken hade gott kunnat sluta där. Sedan blir den lite väl långdragen och märklig. Skulle vara spännande att veta om den kan fängsla dagens målgrupp lika bra som den fängslade mig för nästan tjugo år sedan? Ska uppenbarligen bli en nyinspelning av hela boken som film. Kommer nog bli intressant även om originalet känns rätt heligt. Man kan ju alltid hoppas att även boken kommer i nytryck då med nytt omslag...


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails