torsdag 1 november 2012

Vargarna i väggen

Författare: Neil Gaiman
Illustratör: Dave McKean
Originalspråk: engelska
Översättare: Horst Schröder
Förlag: Epix
År: 2012
Sidor: 32
Typ av bok: bilderbok men Hcg

Denna Hcg-klassade bilderbok snubblade jag över på stadsbiblioteket. En lyckoträff med tanke på att den ännu bara verkar finnas att köpa på BTJ. Hittar den varken på Adlibris eller Bokus. Märkligt.

Boken handlar om Lucy som hör märkliga ljud från väggarna hemma. Hon är helt övertygad om att det gläfsande flängande ljudet är vargar. Resten av familjen har fullt upp med sitt och avfärdar Lucys oro med att det nog bara är möss, råttor eller möjligtvis fladdermöss för är det vargar så är det klippt! Vad det innebär kan ingen riktigt förklara, alla bara vet att det är så.

Och så plötsligt en natt får Lucy rätt. Ut ur väggarna kommer vargarna och nu är det klippt!

Jag älskar illustrationerna i boken och historien går inte heller av för hackor. Jag gillar att stilen är så olika på människorna och vargarna. Det känns nästan som det är två olika illustratörer. Jag har inte läst så mycket Gaiman men nu fick jag mersmak, speciellt om det finns fler bilderböcker i samma stil. Stämningen i boken är ljuvlig: det är kusligt men jag blir ändå inte rädd. Och jag gillar verkligen vändningen i slutet.

Påminner om: Vargarnas härjningar får mig att tänka på älgarna i Gittan och älgbrorsorna. Det är nästan så man vill ha en.

1 kommentarer:

Karin. E sa...

jag tycker det är så konstigt att den är hcg-klassad. Jag klassade om den till bilderbokstråget. Tycker exempelvis att Lacombes Snövit är betydligt läskigare. Det här är ju klassiskt bearbetning av skräck för en säg 5-6 åring.

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails