tisdag 30 oktober 2012

Liten och stark

Författare: Ulf Stark
Illustratör: Olof Landström
Förlag: BC
År: 2007
Sidor: 142
Typ av bok: Novellsamling (Hcf)

I Liten och stark har nio av Ulf Starks kortare berättelser samlats. Flera av dem har tidigare getts ut som bilderböcker eller som tunnare Hcf-böcker. Gemensamt för alla berättelserna är att de utspelar sig någon gång på 40- eller 50-talet (skulle jag tro) och alla huvudpersonerna heter Ulf och är antagligen mer eller mindre självbiografiska från Ulfs egna barndom.

Jag gillar flera av berättelserna och "Ensam med min bror" är nog favoriten. Jag har inte läst alla som bilderböcker, men blir sugen på att se illustrationerna nu i efterhand. En CD där Ulf Stark läser sex av berättelserna ingår och det är ju alltid en klar bonus.

Denna får hamna på högläsningshyllan ett tag, tror jag!

Andras tankar om boken:
Gp

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails