onsdag 10 oktober 2012

Änglarnas syster

Författare: Anna Jörgensdotter
Förlag: Albert Bonniers
År: 2005
Sidor: 243
Typ av bok: vuxenbok (Hc) 

Sonja är sexton år och hennes liv förändrades radikalt för sex år sedan när hennes storebror dog och pappan lämnade henne och mamman själva kvar i lägenheten full med alla minnen. Mamman sitter bara i köket och röker håglöst sina cigaretter medan Sonja gör en tyst revolt mot allt och alla i sin glittriga lila hatt. Hon tycker att ingen förstår henne och hon kan inte lita på någon, inte ens pojkvännen som hon tror är på väg bort från henne.

En våning upp bor Katrina. Hon har lämnat sitt hemland Albanien och bor nu med Rolf. Lägenheten känns liten och trång och hon längtar ut och bort. Hon älskar Sverige men tycker svenskarna pratar för lite med varandra. Så fort hon försöker ta kontakt väcker hon dessutom Rolfs ständigt närvarande svartsjuka. Och egentligen borde hon bara vara tacksam, detta livet är ju ändå så mycket bättre än det hon lämnade.

De första sidorna tyckte jag var lite jobbiga, men när jag väl kom in i språket och karaktärerna så älskade jag det! Jag gillade speciellt hur pusselbitarna sakta men säkert faller på plats. Vi hade intressanta diskussioner i bokcirkeln så den passade verkligen där. Tror säkert att jag hade älskat den, om möjligt, ännu mer när jag var typ tjugo. Den gav mig absolut mersmak att läsa mer av Anna Jörgensdotter.


Andras tankar om boken:
dagensbok

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails