lördag 6 oktober 2012

Hej, det är jag!

Författare och illustratör: Nina E. Grøntvedt
Originalspråk: norska
Översättare: Karin Nyman
År: 2012
Sidor: 282
Typ av bok: Hcg

Oda bor med sin mamma, pappa och lillasyster Erla (som hon oftast kallar Erland) i ett litet samhälle någonstans i Norge. I grannhuset bor Odas bästis Helle och hennes jobbiga storebror Stian som Oda retar sig på hela tiden. Fast han är äldre och går på högstadiet är han så otroligt barnslig och lyssnar på dålig musik.

Plötsligt händer det massor av jobbiga saker i Odas liv. I samma veva som pappa blir arbetslös och stannar hemma och göra pasta hela dagarna så går det vanliga småbråkandet med Stian överstyr. Helle tycker att allt är Odas fel och att hon har gått för långt och vill inte längre prata med Oda och börjar vara med lillasyster Erland istället! Livet blir liksom inte lika bra utan Helle och dessutom är det nyinflyttade paret i grönhuset riktigt läskiga och skickar hotteckningar.

Om allt detta skriver Oda i sin dagbok som är 110% sann. Texten är blandat hand- och datorskriven och full av små teckningar, precis som en riktig dagbok.

Jag gillade boken mycket och den kändes väldigt verklig. Kanske inte det mest rafflande men full av små vardagsbekymmer och stora jobbigheter. Den har lite av allt: vänskap, kärlek, sorgligheter och roligheter. Jag tror många på mellanstadiet kommer att känna igen sig i boken och jag hoppas det kommer en tvåa. Jag skulle gärna vilja veta hur det går för Oda i fortsättningen.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails