fredag 13 december 2013

Ärtan går luciatåg

Författare: Ulrika Sundström
Illustratör: Amanda Eriksson
Förlag: Natur och kultur
År: 2006
Sidor: 32
Typ av bok: bilderbok

Detta är något av en klassiker för mig att läsa runt lucia, så jag blev faktiskt förvånad då jag insåg att jag inte har bloggat om denna tidigare år. Hög tid, med andra ord.

Det drar ihop sig till luciatåg på dagis och Ärtan älskar att öva på sångerna i full mundering framför spegeln. Hon har redan bestämt att hon ska vara lucia, men när fröken frågar vad alla ska vara börjar hon tveka. Hon kanske ska vara pepparkaksgumma istället? Pepparkakor är ju jättegott! Pappa suckar lite över att behöva tänka om och fixa nya kläder och än är lucia två dagar bort. Kanske kommer Ärtan att ändra sig fler gånger?

En ständigt aktuell bok i dessa tider när det, på de flesta ställen, är upp till barnen att bestämma vad de ska vara i tåget. Jag ska inte avslöja vad Ärtan till slut väljer att vara, men jag älskar slutbilden med det väldigt unika luciatåget. Efter att jag har läst klart brukar vi försöka identifiera vad alla har på sig.

I boken sjunger Ärtan på flera av de kända luciasångerna. Själv brukar jag hoppa över den biten, men är man mer skönsjungande än jag eller har sjungsugna ungar att läsa för så är det ju ett ypperligt tillfälle. Risken finns dock att det där med sången kan ta en stund...


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails