tisdag 3 juni 2014

Emma Gloria och de Levande Varslarna

BokOboken denna gång blev Emma Gloria och de Levande Varslarna. En bok jag aldrig sett eller hört talas om innan och troligtvis aldrig heller hade gjort om Karin inte hade trollat fram den. Det är ju en stor del av charmen med bokO - att hitta och läsa böcker som annars nog hade gått en förbi.

Boken handlar om Emma Gloria. Hennes föräldrar kunde inte komma överens om ett namn när hon föddes så hon fick två. Pappa hör hon sällan av längre och hon bor, tillsammans med sin storebror, hos mamma som jobbar på bokförlag och släpar hem författare för jämnan. Mamman är tillsammans med en författare som Emma Gloria kallar för Stora Skägget och Emma Gloria tycker inte riktigt om honom. Nu har han dessutom bjudit iväg mamman på en fyradagarssemester till Rom, bara de två. Emma Gloria och storebror Viggen får klara sig hemma själva. Emma Gloria är alls inte förtjust i att bli lämnad ensam, speciellt då huset kryllar av Levande Varslare som krälar fram när ingen annan är där och dessutom har hon en gnagande känsla av att mamma aldrig kommer att komma tillbaka.

Emma Gloria är lite udda och har inga vänner i skolan sedan hon klippte ful frisyr. Istället umgås hon mest med låtsasvännen Cecilia som bor på den andra sidan, en helt annan verklighet. Frågan är hur dessa parallella världar påverkar varandra?

Alltså. Kanske är det jag, men jag tyckte historien var lite rörig och märklig. Jag kom på mig själv med att sucka lite var gång det blev den andra sidan, vilket markerades tydligt genom kursiv stil. Jag tror jag hade gillat historien mer utan fantasiinslaget. Jag förstår meningen med det, men det blev lite för flummigt för min smak och lite för händelselöst. Baksidetexten skvallrade om riktiga läskigheter, men för min del blev det nu inte det minsta läskigt utan mer bara konstigt. Jag hade hoppats på att finna en läskig bok till alla mina rysartörstande elever, men denna är jag tyvärr tveksam till om jag kommer rekommendera.

Det ska hur som bli intressant att bokprata om den med mina bokOvänner. Kanske det får mig att se på boken på ett helt annat sätt?

Under läsningen kom jag att tänka på några andra böcker. Jag tror Emma Gloria hade kunnat finna en vän i Lisa i Min pappa tyngdlyftaren. De har båda fantasivänner, ingen pappa och har knasiga tjejer i klassen som ständigt byter regler för om man får vara med eller ej (och oftast är det ej). Jag gillar hur Emma Gloria jämför det med olika färger (s. 80). Historien får mig även att tänka på Skuggorna i spegeln, som förvisso handlar om en betydligt äldre tjej men stämningen runt parallellvärlden är den samma.


Författare: Henrika Andersson
Förlag: Söderströms
År: 2006
Sidor: 151
Serie: Första boken av tre om Emma Gloria
Typ av bok: Hcg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails