måndag 3 januari 2011

Läsplaner för 2011

Jag ogillar nyårslöften, för ett löfte låter så storslaget på något sätt. Oavsett ordval så har jag funderat lite på årets läsning och kommit fram till några ambitioner jag har:

Läsa fler av böckerna jag äger. 
Bilblioteksböckerna prioriteras alltid först av mig (de måste ju lämnas tillbaka!), men resultatet att jag sällan alls läser alla de böcker jag redan äger.

Låna färre böcker och sällan låna om. 
Hör delvis ihop med föregående punkt. Att försöka att låta bli att låna om böcker hade jag redan i år. Hinner jag inte läsa den på en månad är det bättre att lämna tillbaka och låna senare än att den ska ligga hemma hos mig oläst. Frestelsen att släpa hem böcker finns dock dagligen, så vi får se hur det går...

Läsa ettan på Adlibris topplista varje månad. 
Lite får man ju hänga med iaf. Ettan ska läsas varje månad (om den inte redan är läst) och helst även tvåan och trean om tid, ork och intresse finns. Det hade varit fräsigt att tänka det samma om ettan på vuxenlistan, men jag är nog inte mogen för det än. Kanske pockettoppen? Kan ju ha det som bubblare iaf.

Läsa fler vuxenböcker. 
På grund av jobbet består ju min läsning till 99% av barn- och ungdomsböcker. Någon per månad hade dock varit fint att hinna med.

Läsa om mumin-böckerna.
Det finns en hel del bokserier jag vill läsa om och jag har bestämt mig för att sätta mumin på årets lista.

Prioritera de äldre och tråkigare böckerna på biblioteket.
Jag misstänker att det gömmer sig en hel del guldkorn bland böckerna på "mitt" bibliotek, som aldrig lånas ut på grund av att de ser lite äldre ut och/eller har trista omslag. De nya säljer sig ju bättre själv och jag borde prioritera att läsa dessa "osynliga" böcker och se om de ska leva kvar och bokpratas om alternativt gallras. Ett svårt mål, med tanke på alla bra böcker som kommer nu till våren. Det hade inte varit mig emot om bokutgivningen pausade några år, så jag hinner ifatt med läsningen lite.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails