söndag 2 januari 2011

Zombieboken

Författare: Andreas Palmaer
Illustratör: Peter Bergting
Förlag: Alfabeta
År: 2010
Sidor: 64


Zombieboken är en lättläs faktabok om  Zombier samt en berättelse om Robin som blir jagad av en hel drös med zombier. Man får lära sig att det finns två sorter: viruszombie och vanlig zombie och att det är bättre att fly än illa fäkta om man möter en.

Jag är själv ingen stor zombiefantast men tyckte helt klart att boken såg galet spännande ut. Behöver jag tillägga att boken sällan står inne många timmar på hyllan innan den lånas ut igen? Hade jag inte vunnit ett eget exemplar hade jag väl aldrig fått möjligheten att läsa den. Jag tyckte att, precis som i Boken om bovar, var det lite väl mycket berättelse och lite för lite fakta för att jag ska supergilla den. Jag hade hellre fått ännu mer information om zombier och historien bakom dem än att läsa om Robins flykt. Det är liksom en annan bok, känns det som. Jag gillar illustrationerna (även om framsidan är helt klart läskigast) men tycker att texten ibland blir lite väl korthuggen och många meningar är ofullständiga. En text blir ju inte lättläst bara för att det är korta meningar och man sätter in galet många punkter. Sammanfattningsvis är det en ganska läskig bok som, på sina ställen, känns lite ihophaffsad. Många kommer oavsett att läsa den, och det är ju tur, för då är vi beredda när alla zombier kommer...  

Typ av bok: faktabok (uMz)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails