tisdag 28 juni 2011

Kensukes rike

Författare: Michael Morpurgo
Originalspråk: engelska
Översättare: Michael Morpurgo 
Förlag: Richters
År: 2001
Sidor: 147

"Jag försvann natten innan jag skulle fylla tolv år. Den 28 juli 1988. Men det är inte förrän nu som jag till slut kan berätta hela den märkvärdiga historien, precis sådan som den var. Kensuke fick mig att lova att inte avslöja sanningen förrän det hade gått åtminstone tio år." 

Så inleds den spännande historien om Michaels äventyr. När hans föräldrar blir arbetslösa föreslår pappan att de ska lämna England och segla jorden runt. Efter att ha lämnat Australiens östra kust hamnar segelbåten i ett rejält oväder och Michael och hans hund ramlar över bord. De vaknar upp på en liten ö och märker ganska snabbt att de inte är ensamma där. En man, som visar sig heta Kensuke, bor på ön men Michael vet inte om han är vän eller fiende. Michaels största fråga är dock om han någonsin ska kunna ta sig tillbaka till civilisationen igen för ingen vet vart han är och troligtvis tror hans föräldrar att han är död.

Jag gillade denna berättelse! Det var hela tiden ett driv i texten som fick mig att vilja läsa vidare. Det tog dock längre tid för Michael att hamna på ön än vad jag trodde. En tredjedel av boken handlar om seglingen. Texten var ganska luftig och det var gott om illustrationer. Jag gillar att det var med kartor så man kunde följa segelbåtens resa. Jag tror boken skulle passa ypperligt för gruppläsning och boksamtal. Det finns mycket att diskutera både vad gäller seglingen, naturen på ön, överlevnad och relationen mellan Michael och Kensuke. Boken ges snart ut på nytt av En bok för alla, vilket är bra. Boken håller absolut än även om den nu börjar bli till åren kommen. Det är dock inget man märker varken till språk eller till innehåll. 


Erics andra åsikt

Jag gillar många saker med den här moderna robinsonaden och jag funderade mycket kring vad jag själv skulle gjort om jag fallit över bord och vaknat på en öde ö med en hund som enda sällskap. Michael blir först glad, sedan orolig. Finns det dricksvatten på ön? Finns det mat? Och hur gör man när man gör upp eld? Sådant vi tar för givet, men som vi inte vet speciellt mycket om.

Jag gillar också Michaels föräldrar, att inte deppa samman när livet blir motigt utan se det som en möjlighet att uppleva äventyret och göra något nytt är avundsvärd. Spännande är också den i begynnelsen så knepige Kensuke. Vad gör han på ön? Vem var han innan dess? Berättelsen ger svar på, nästan, alla frågor och är inte för komplicerad, men det finns ändå små mysterier att avkoda och förstå på vägen.

Lite slarvas det med stavningen på japanskan på sina håll, men det är absolut inget som stör läsningen. Särskilt om man inte kan japanska och det kan ju nästan ingen.

Påminner om: Gillar du denna kommer du säkert även att gilla Yxan av Gary Paulsen.

Typ av bok: Hcg


Andras tankar om boken:
Annas bokblogg
Gunnesboskolans reflektionsfrågor
Wikipedia

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! En fråga, Vart tog föräldrarna vägen i boken, efter att dem hade separerats från micheal?

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails