fredag 30 juli 2010

Spela död

Författare: Tim Bowler
Originalspråk: engelska (Storbritannien)
Översättare: Ulf Gyllenhak
År: 2010
Sidor: 158
Serie: Blade, del 1

Blade lever gömd i en storstad. Han stjäl plånböcker och sover i hus där folk är bortresta (helst hos de med fulla bokhyllor). Han är expert på att höra, se och känna på sig när saker inte står rätt till och han ser direkt om någon ljuger för honom. En dag går dock allt fel.


"Om du följer med mig ska jag visa dig lite av min värld.
Men jag tänker bara visa dig lite grann. Jag vill inte att du
ska få för dig något. Men jag behöver prata med någon.
Jag måste få ordning på hjärnan. Jag känner mig helt förstörd.
Först Trixi och sedan Mary och den galna hunden. Så det är
okej om du hakar på en stund. Men du får inte släpa benen efter dig.
Jag kan inte prata om du går bakom mig." s. 54

I hela boken pratar Blade med läsaren och kallar den som läser för Ögat. Det var lite förvirrande först men när jag väl förstod att det är jag som är Ögat så gör det att jag sugs in i berättelsen. Jag är ju med! Då och då frågar Blade vad jag skulle ha gjort och det finns många tillfällen där det krävs en hel del tanke, för Blade råkar ut för den ena knipan efter den andra.

"Och det är sant, Ögat. Jag är livrädd. För att jag vet att det
är över nu. Allt har förändrats. Förut var jag fri. Jag stod högst
upp på berget. Minns du? Men nu är polisen ute efter mig, gänget är
ute efter mig och vad värre är - till och med det förflutna är ute efter mig.
Det sträcker sig efter mig igen som ett lik som vaknar." s. 153f

I början tyckte jag att boken var lite svår att komma in i men kommer man över det är den sedan tokspännande rakt igenom. Jag tror den dock hade vunnit på att ha kapitel. Den var snabbläst och texten var luftig men det hade varit skönt med några naturliga stopp längs med vägen. Boken har dessutom ett öppet slut som gör att jag bara MÅSTE beställa tvåan illa kvickt. För man bryr sig om Blade, och även om man anar att han inte har ett helt fläckfritt förflutet, så hejar man på honom och hoppas att han ska kunna fly ifrån alla sina problem (eller ännu bättre - lösa dem). Kan det vara att han vinner min sympati genom att älska böcker?

Se en trailer för boken och hör författaren berätta om serien på den engelska hemsidan.

Påminner om: Ett lite tjockare alternativ är Nabus bok av Corder - även den om en småkriminell kille som försöker överleva på gatan, älskar att läsa böcker och hamnar i knipa.

Typ av bok: uHce
Finns boken att låna?

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Boktoka
Bokträdet
Böcker kan ta dig vart du vill!
Drömbiblan
Frids bokrecensioner
Världens bästa bok

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails