söndag 18 september 2011

Vi håller på med en viktig grej

Författare och illustratör: Sara Hansson
Förlag: Galago
År: 2011
Oj vilken nostalgitripp! Sara i boken är elva år och ser Spice Girls på tv och hela hennes liv förändras. Hon knyter t-shirten så hennes mage syns och skriver Spice Girls på hela armen. Kanske är det just därför som hon blir kompis med Rebbe i sexan. Tillsammans gör de massor av viktiga grejer: dansar till Spice Girls, sminkar sig, pratar om Spice Girls, ringer Heta Linjen och oroar sig för att deras mammor ska dö.

Sara Hansson är fem år yngre än jag och hon har lyckats fånga många igenkänningstecken från 90-talet. Byter man bara ut Spice Girls mot New Kids on the Block så har jag haft samma bästisbekymmer, suttit och sugit i mig nötcream, läst OKEJ och Frida, bråkat med mina föräldrar om vad jag ska få ha på mig till skolan och fnissande ringt till Heta Linjen, kollat på Bullen och varit i det där besvärliga gränslandet när man faktiskt är barn men vill vara vuxen. Träffsäkert och underhållande och så där skönt vardaglig. Är vuxenklassad men funderar på om den kan fungera på dagens elvaåringar?

Typ av bok: serie (Hci)


Andras tankar om boken:
Dagensbok
DN
Jahaja

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails