onsdag 30 maj 2012

Skattkammarön

Författare: Robert Louis Stevenson
Illustratör: Martin Bergström
Originalspråk: engelska
Översättare: Harry Lundin
Förlag: R&S
År: 2007 (original från 1883)
Sidor: 302
Typ av bok: kapitelbok, klassiker, äventyr

För ett tag sedan läste vi en riktig klassiker i bokcirkeln: Skattkammarön. Den handlar om en pojke som heter Jim. Han hjälper sin mamma att driva ett världshus där det länge bor en märklig och hemlighetsfull man som visar sig vara pirat. En dag kommer andra pirater för att leta efter honom och det leder till att Jim plötsligt får en betydelsefull skattkarta i sin hand. Det ena leder till det andra och snart är han ute till havs på jakt efter skatten. Men är alla i besättningen att lita på? Jim har en fantastisk förmåga att snubbla över äventyr och information och det blir ett rejält äventyr både till havs och väl framme på ön.

Rent personligen läste jag boken rätt mycket gäspandes. Detta är inte min typ av bok och det visade sig vara väl mycket intriger och alltför lite skattletande för min smak. Förstår att detta är en betydelsefull klassiker som har satt djupa spår i hela äventyrsgenren men ska jag vara ärlig hade jag nog gillat Bylocks kortversion bättre.

Det ska bli spännande att se om det lånas ut något på mitt bibliotek. Den ser ju ganska spännande ut i alla fall och jag gillade illustrationerna i boken. Pirater går dock inte så bra här, så vi får se.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails