tisdag 27 september 2011

Tisdagskossan

Författare: Daniel Edfeldt
Illustratör: Bettina Johansson
Förlag: BW
År: 2011
Sidor: 32


Tisdagar är Veras favoritdag för då får alla barnen ta med sig något hemifrån till dagis. Denna tisdagen ska Vera ta med sig sin busiga kossa. Kanske inte världens smartaste idé visar det sig. Kossan klättrar i ribbstolen, gråter på sångsamlingen, härjar och vill mest bara ut i gröngräset. Det hjälper inte hur mycket dagisfröken än säger till.

Vid första genomläsningen var jag inte så förtjust. Det är roliga illustrationer och historien är saäkert lagom tokrolig för att passa målgruppen, men jag kände bara "jaha" när jag hade läst klart. Och så lät jag den ligga och orkade inte ens blogga om den, för det kändes inte som jag hade något att säga. Men nu, när jag tänker tillbaka och börjar bläddra så inser jag att den nog har ett och annat att ge. Man kan så klart läsa det som en historia om en förvildad kossa på dagis, men kanske även prata om vad man får och inte får göra och varför kossan är så speciell. Hmm... Tål att kluras på. Får kanske mogna lite till hos mig.


Typ av bok: bilderbok


Andras tankar om boken:
LT
ÖP

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails