fredag 7 september 2012

Namnsdagsflickan

Författare: Kristoffer Leandoer
Illustratör: Åsa Ekström
Förlag: BC
År: 2012
Sidor: 175
Typ av bok: grafisk roman (uHc)

Robin och Kim är bästa vänner och älskar att fantisera och teckna ihop. De hittar på fantasylandet Berghendia och Robins lillasyster Namnsdagsflickan är också med och styr historien. Nu är dock allt förändrat. Namnsdagsflickan ligger i koma och Robin och Kim pratar inte längre med varandra. vad är det som har hänt? Sakta men säkert rullas historien upp och läsaren kan pussla ihop alla historiens bitar.

En mycket vacker bok om än lite rörig med tidshopp och många parallella historier. Den kräver helt klart sin läsare och det gäller att inte luras och tro att den är lättläst på grund av det grafiska.

Jag gillar grundidén och jag gillar att Robin och Kim är "könslösa". Jag tror det är väldigt varierande om man ser dem som killar, tjejer eller en av varje och det bästa är ju att det faktiskt inte spelar någon roll, i alla fall inte för historien.

Jag gillar grundhistorien bäst och suckar lite över de kapitel som utspelar sig i Berghendia och mest är röriga för mig. De spelar ju dock en viktig roll för berättelsen.



Andras tankar om boken:
Barnboksprat
Bokhora
DN
Expressen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails