fredag 14 februari 2014

16 rader

Förra bokcirkeln var det Paulas tur att välja bok och valet föll på denna. Detta är således ingen bok jag nog hade läst själv i första taget, men det kändes som ett kul och aktuellt val. 

Jag är inget jättefan av Petter, men tycker han är helt okej och minns att han gjorde intryck på mig när han var med i "Så mycket bättre" för några år sedan. I min roll som skolbibliotekarie har hans namn poppat upp några gånger det senaste året. Han har varit med på radio och snackat om sin läsning och bokhylla, han pratade sig hes på bokmässan och har uppenbarligen börjat bli en populär (men dyr) föredragshållare på skolor om sin läsning, sin diagnos, sitt skrivande och sina texter. 

Så vad tycker jag då om boken? Kortfattat kan man väl säga att jag nog hade tyckt mer om den om jag var mer inlyssnad på låtarna och kanske till och med hade en relation till dem sedan tidigare. Som ljudbok, med först låten och sedan Petters analys av den, hade den varit sjukt mycket bättre. Nu hade jag inte riktigt tillräckligt mycket engagemang för att själv orka leta upp alla låtar. 

Jag förväntade mig nog lite mer biografi än vad jag fick. Nu var det snarare en diskografi med analys av texterna, men det privata uteblev. Han skriver förvisso upprepade gånger att han är väldigt privat av sig, men jag som inte är någon större fan av musiken är ju mest nyfiken på just det: hans relation till familjen och hans liv utanför musiken, om det nu finns? Speciellt med tanke på att verkar bli helt uppslukad av skapandet och sover i studion så undrar man ju över hans familj och hans tankar om faderskapet. 

Boken är upplagd efter album med ett kort intro om bakgrunden till plattan och sedan är det ett urval av låtar från skivan - först låttexten och sedan en analys av låten där Petter förklarar symboler och kopplingar samt någon eventuell anekdot kring låtens uppkomst. Ofta nämner han vilka rader i låten han är mest nöjd med. En hel del av det han skriver är rätt självklara grejer. Personligen hade jag önskat att förtexterna hade varit längre och, som sagt, lite mer bakgrund och anekdoter. Nu är det mest information om vilken producent som var inblandad eller i vilken studio den spelades in. Det var bara intressant en gång, på sidan 141 när min klasskompis från gymnasiet, Tobias Jimson, nämndes. :)

Sammanfattningsvis en bok jag nog hade skummat mig igenom om det inte var för bokcirkeln. Boken ledde inte till att jag vet direkt mer om Petter nu utan snarare blir nyfiken på att veta mer. Får kanske bli en omtittning på "Så mycket bättre" för att se om man ser mer av personen Petter där.

Petter har varit i Babel och pratat om boken, klipp på 10 min

Författare: Petter Alexis Askergren
Förlag: Brombergs
År: 2013
Sidor: 224
Typ av bok: En diskografi men stänk av biografi?
Lärarhandledning

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails