måndag 26 november 2012

Udda verklighet

Författare: Nene Ormes
Förlag: Styxx
År: 2010
Sidor: 254
Serie: första boken om Udda
Typ av bok: vuxenbok (Hc)
Författarens blogg

Udda har sömnsvårigheter på grund av sina otäcka och levande drömmar. Hon berättar om en av sina drömmar för sin vän Daniel, som tvingar med henne till området hon har drömt om. Hon förstår att drömmarna hon drömmer är sanna. Daniel blir nyfiken och beger sig än en gång till stället i drömmen och försvinner spårlöst. Udda letar förtvivlat och kommer honom snart på spåren tack vare sina drömmar och den nya bekanskapen Hemming. Det visar sig att det finns en parallell värld i Malmö hon alls inte kände till.

Denna hade vi som bokcirkelbok och jag läste uteslutande på bussen till och från jobbet. Den passade perfekt som bussläsningsbok med sina korta kapitel och en handling som man snabbt kom in i och fastnade i. Visst störde jag mig på några detaljer i boken, men jag gillade boken mycket och den underhöll mig hela vägen. Inte så mycket dock att jag kommer att ge mig på tvåan.

På bokcirkelträffen blev den dock totalsågad vilket färgade mig en hel del, när jag fick höra om bokens alla brister som hade gått mig förbi. Kontentan är således att jag definitivt hade gillat boken bättre om jag bara hade läst den rakt upp och ner utan att analysera. Å andra sidan hade jag nog inte snubblat över boken och läst den om det inte var för bokcirkeln.


Andras tankar om boken:
Bokhora
Dagensbok
Kulturdelen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails