måndag 28 september 2015

Förvandlad

Dags för omläsning av Förvandlad inför stundande författarbesök och gruppläsning i fyran och femman!

När Måns vaknar en morgon förstår han genast att något märkligt har hänt under natten. Han känner sig inte hungrig som han brukar, han har helt smutsiga fötter och små hårstrån i munnen. Uppenbarligen har även hans familj märkt något för stämningen är tryckt under frukosten och Måns får veta att han ska börja på en ny skola, redan samma dag! Det är dessutom en internatskola och Måns förstår inte riktigt varför han ska börja där bara för att han råkar gå i sömnen. Ännu mer konfunderad blir han när han ser gallret för fönstret i hans nya rum och får ett kors att bära runt halsen som välkomstgåva av rektorn. Och vad menade mannen i byn när han kallade skolan för en monsterskola?

Jag gillar hela serien om Monsterskolan jättemycket! Första delen har varit rätt svårutlånad och del två och tre har lånats ut betydligt snabbare. Jag misstänker att det till stor del beror på att omslagen är mer tilltalande på de två senare och många förstår inte att de hör ihop då de har rätt olika stil på framsidan. Baksidetexten har dock oftast räckt för att kränga ut även denna och det är bra att alla tre delarna är rätt fristående så det inte gör så mycket att man läser tvåan och trean före.

Jag gillar att Måns inte är vad jag själv först trodde att han var och jag gillar monsterskoleidén. Man vill ju ha en bok om varje elev ju! Vilka öden! Trist att tredje delen sägs vara den sista. Jag hade lätt kunnat läsa minst tio böcker om denna skola och jag gillar hur huvudpersoner i andra böcker skymtar förbi.


Även läst 2013
Författare: Mårten Melin
Förlag: R&S
År: 2011
Sidor: 176
Serie: första boken om Monsterskolan
Typ av bok: Hcg





0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails