måndag 28 juni 2010

Allis med is

Författare: Gunilla Linn Persson
Förlag: Bonnier Junior
År: 1993
Sidor: 152

Allis liv har vänts upp och ner. Hennes bästa vän Ann har dött i en bilolycka och i samma veva ger sig hennes föräldrar iväg för att arbeta på en stor båt. Allis får därför flytta hem till mormor och morfar och börja i en helt ny skola. Hon vill inte ha några nya vänner, men det har börjat en till ny i klassen. Han heter Sikorka men kallas för Sigge. När han behöver hjälp med att gömma en skadad fågel kan inte Allis låta bli att hjälpa till. Men kommer hon att ångra sig?

Detta var en jättefin bok! Språket är underbart men det är samtidigt lite klurigt. Det märks att boken är skriven för sjutton år sedan men jag tycker absolut att den håller att läsa än. Boken har blivit film (eller snarare minserie) också och jag tänkte försöka jaga fatt på den för jag får tydliga bilder framför mig när jag läser boken och det skulle vara spännande att se hur det ser ut i filmen.

Påminner om: Gillar du denna gillar du säkert Ängel i snön av Gull Åkerblom också.

Typ av bok: Hcg
Finns boken att låna?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails