fredag 11 juni 2010

Ett hål i själen

Författare: Kjetil Johnsen
Originalspråk: norska (Norge)
Översättare: Barbro Lagergren
År: 2009
Sidor: 148
Serie: TRE del 1

Serien TRE handlar om fyra tjejkompisar: Nora, Trine, Benedicte och Vilde. Redan i första kapitlet får man veta att en av dessa tjejer kommer att vara död om 21 dagar och böckerna är en ständig nedräkning till mordet. Dag för dag får man följa tjejernas vardag. I första delen spionerar de på sin märkliga lärare Synnøve och en ny kille börjar i skolan som både Nora och Benedicte blir intresserade av. Växelvis får man följa de olika tjejernas tankar och även den nye killen, Nick. 

Detta är andra gången jag läser Ett hål i själen. Jag läste den när den kom förra året, men när jag insåg att serien skulle bli många delar och egentligen är en enda tjock bok (böckerna har inget slut utan snarare en cliffhanger till nästa del) så väntade jag. Jag trodde det skulle bli åtta delar och beställde därför hem alla delarna för att ha nu över sommaren, men tji fick jag - nian kommer i augusti och den avslutande tian hittar jag ännu inget datum på. Så istället för sträckläsning blir det helt enkelt att ta det lilla lugna och läsa lite emellan men inte allt för mycket. Och det blir svårt för det är riktigt, riktigt spännande!

Påminner om: Gillar du denna serien gillar du säkert även böckerna om Afrodite av Ritta Jacobsson.

Typ av bok: deckare, uHce

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Amelies boktips
Biblanbloggen
Flaskposten
Hedvig

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails