fredag 25 juni 2010

Svarta fåglar

Författare: Mikael Salmson och Lars Sundström
Förlag: Langenskiöld
År: 2010
Sidor: 207

Amik är tolv år när tekiterna anfaller Mabekien, där han bor. Han tvingas fly och hamnar snart helt ensam. Hur ska han klara sig? Och kommer kriget någonsin att sluta?

Jag gillade boken jättemycket! Det var korta kapitel vilket gjorde den snabbläst. De korta meningarna gjorde dock att läsningen hakade upp sig lite ibland. Amiks är med om ett riktigt äventyr och det var flera gånger så spännande att jag bara var tvungen att fortsätta läsa. Jag kunde verkligen leva mig in i Amiks situation.

Boken ser ut som en klassisk fantasybok men jag tycker inte att den är fantasy, mer än de påhittade folken. Det är inga direkta övernaturliga inslag eller påhittade varelser utan mer en historisk bok i en opreciserad tid och påhittad plats. Fast det kanske gör det till fantasy? Det är mer en bok om hur fasansfullt det är med krig och att vara på flykt. Gissar att den passar bra som högläsning.

Provläs de första tre kapitlen.  


Påminner om: En blandning mellan Titti Knutssons Muren och Moni Nilssons Sejtes skatt.

Typ av bok: eventuellt fantasy? (Hcg)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails