torsdag 21 november 2013

Bygga bo - med löv, sand och pinnar

Författare: Thérèse Bringholm och Inger Scharis
Illustratör: Lena Forsman
Förlag: Berghs
År: 2012
Sidor: 32
Serie: Tredje faktaboken om djur
Typ av bok: faktabilderbok






Jag älskar de två tidigare böckerna: Fiskögon... och Sov gott... och jublade därför högt när jag såg att det skulle komma ännu en! Efter att ha fått lära mig (och eleverna) vad vissa knasiga djur äter och vart de sover skulle jag nu också få veta hur de bor! Prima!

Denna kändes dock inte lika rafflande på något sätt. De andra har varit lite mer oväntade med djur som sover flygandes och äter bajs. I denna gjorde illustrationerna det lättare och djuren var vanligare. Eller handlar det kanske bara om att jag själv hade bättre koll på djurs boplatser? Boken ska hur som givetvis testas på en klass eller två. Och jag hoppas på att det kommer ytterligare böcker i serien.

I år har jag testat boken på både sexåringar och tvåor. I båda fallen har de fått gissa på vilket djur som efterfrågas och vissa är helt klart svårare än andra. Efteråt har de fått berätta om de har lärt sig något nytt och om det var något de visste sedan tidigare. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails