måndag 25 november 2013

Döden och alla hans vänner

Författare: Kristoffer Leandoer
Illustratör: Emma Ekstam
Förlag: BC
År: 2013
Sidor: 272
Typ av bok: Hcg

Dödis växer upp med sin pappa i en ödslig borg i ett kalt landskap där bara några insekter och fåglar vill leva. Dödis pappa är nästan alltid iväg på jobb på andra sidan floden så Dödis får sysselsätta sig själv eller umgås med spindeln Jessica och kråkan Tom Skräder.

Men så en dag är Dödis gammal nog att få veta och ta del av sin pappas arbete. Dödis får följa med över floden och får även veta att det snart är hans tur att axla sin faders arbete.

Jag såg verkligen fram emot att läsa denna bok och tyckte konceptet lät både spännande och intressant, men tyvärr levde den inte upp till mina förväntningar. Kanske förstördes upplevelsen lite av att jag hade "jobbperspektivet" när jag läste och hela tiden febrilt försökte komma på vilken elev på min skola som möjligen skulle gilla denna - utan att finna namnet på någon. Historien är lite för omständlig i sitt tidshoppande och lite för långsam i sitt tempo för att tilltala målgruppen, enligt min mening. Det känns som författaren saknar ett "barnspråk". Men jag kan ha fel och jag hoppas jag har fel när jag nu sätter upp boken på nyhetshyllan. Min egna besvikelse kommer jag dock inte över. Man hade kunnat få till något betydligt bättre på detta koncept. Illustrationerna är dock ljuvliga. Gillas!


Andras tankar om boken:
bernur
Carolina Landin
Paula och böckerna

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails