fredag 17 januari 2014

Babo pekar






"Aisha tar med Babo i vagnen och besöker skogen. De plockar blåbär och möter en brokig skara djur: en kanin, myror, älgar och en hel vildsvinsfamilj! Frågan är vem som blir räddast... Söt småbarnsbok med fina illustrationer. Gillar vildsvinsfamiljens förvånade blickar." Så skrev jag när jag läste boken första gången 2010 och det sammanfattar handlingen bra.

Nu föll valet på denna bok då jag skulle läsa för den yngsta förskolegruppen som kom på besök. Jag ställde många frågor medan jag läste. Texten har många ljud och jag bad därför barnen låta som hönan, hunden och vildsvinet. Hönan var visst svårast att härma. Var helt klart rätt bok att läsa för dessa treåringar. Boken påminner om Det låter bra! där de också åker vagn och hör ljud.

Eva Susso har tänkt mycket på rytmen när hon har skrivit denna och de övriga två om samma familj. I denna film berättar hon och visar.



Några andras åsikter om boken: BarnbokspratBokungeMilkbartoilet

Författare: Eva Susso
Illustratör: Benjamin Chaud
Förlag: rabén&sjögren
År: 2010
Typ av bok: småbarnsbok, bilderbok (Hcf)
Läs början av boken.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails