fredag 24 januari 2014

Hemslöjd på nytt sätt

Denna bok hade jag höga förväntningar på. Jag har en förkärlek till hemslöjd och gamla metoder och tänkte att boken skulle visa på just det, i modern tappning så klart. Gjorde den det? Nja, skulle jag vilja svara på det. Det kändes inte som att denna bok på något sätt skiljer sig från andra pyssel- och inredningsböcker som har kommit de senaste åren och en hel del av sakerna kändes som man har sett många gånger förr.

När jag läste förordet av författarna insåg jag dock att de läser in annat i begreppet hemslöjd än jag. "Ordet hemslöjd kan låta pretentiöst och lite gammaldags men vi tycker att hemslöjd står för något riktigt fint. Ett hantverk och en kunskap som inte ska gå förlorad. Vi vill med den här boken inspirera dig till eget skapande. Hemslöjd för oss är något man skapar själv och sedan kan använda och tycka om eller kanske ge bort". Kortfattat: allt jag skapar själv hemma som kan användas till något är hemslöjd och med den definitionen håller jag med om att boken handlar om hemslöjd. :) Dessutom verkar det innebära att ta till vara gamla saker, det vill säga gamla stuvbitar, tapetrester osv. och det är ju bra.

Sammanfattningsvis en bok med fina foton och den inspirerar säkert en del, men för mig var det inget nytt att man kan sy vimplar, sätta ett gammalt fönster som lucka på ett skåp, klä om möbler och småsaker med tapet eller använda en grenklyka som krok på väggen. Dessutom är det mest inspiration då få av sakerna har en tydlig beskrivning. Om klänningen som syns på framsidan står det bara att den är sydd på fri hand av en t-shirt och ett "gammalt påslakan som klipptes i bitar och syddes ihop" samt "Alla sömmar är sydda från rätsidan och alla kanter fransar sig."

Några andras tankar om boken: min bokblogg, klok som en bok, Lilla gumman glömsktidningen kulturen

Författare: Susanna Zacke och Sania Hedengren
Foto: Magnus Selander
Förlag: Semic
År: 2013
Sidor: 127
Typ av bok: faktabok (P.09)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails