måndag 19 maj 2014

Alex Dogboy

Lästes senast aug 2012
Alex är ett gatubarn i Honduras. Han föräldrar har rest iväg till USA utan honom och han har valt livet på gatan framför att bo hemma hos sin moster. En dag träffade han nämligen gatubarnet Råttan som berättade att livet på gatan var fett för att man helt fick bestämma över sig själv. Några små detaljer om den tuffa verkligheten missade han visst att berätta och när Alex inser det finns det inte längre någon återvändo.

Det händer otroligt mycket i Alex liv: han blir, bland annat, inlåst, misshandlad, tvingas stjäla, får lite småjobb, skaffar sig hundar och är med om en stor översvämning. Han träffar massor av människor och några vill honom väl medan andra är rakt igenom onda.

En riktigt fängslande berättelse och det känns riktigt otäckt att mycket av det är sant. Monica Zak har faktiskt berättat om bakgrunden till boken och vad som är sant. Läsvärt. Ger en extra dimension till berättelsen.

Boken har jag använt i flera boksamtal och denna termin var det med femmor. Det finns mycket att prata om och passar riktigt bra som gruppläsningsbok eller för högläsning. Jag gillar att det finns fortsättning men önskar att steget inte var så stort mellan första och andra boken. Tvåan tar upp en hel del ämnen som känns lite på gränsen för en femma eller sexa, enligt mig. Mitt material kring boken finns på min wiki.


Författare: Monica Zak
Förlag: Opal
År: 2002
Sidor: 233
Serie: Första boken om Alex
Typ av bok: kapitelbok, Hcg


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails