torsdag 21 maj 2015

Jag kallas Jon

Det finns bra och dåliga bokomslag och detta är helt klart ett omslag som lockar mig till läsning. Sjukt snyggt och rejält läskigt!

Jon ligger på sjukhus och inser att alla sjuksköterskor verkar hata honom, men han förstår inte varför. Vad värre är så har läkarna börjat ta kroppsdelar från honom - först en arm och nu saknas även den andra. Och varför envisas de med att kalla honom Joe istället för Jon, som ju är hans riktiga namn? Han hinner dock inte tänka så mycket för smärtorna och hans utbrott leder till att han hela tiden får lugnande och smärtstillande medel och när han tappar medvetandet kommer ständigt samma scen tillbaka och han minns ständigt mer och mer...

Detta är en riktigt skum bok. Jag gillar verkligen känslan i texten och de mörka illustrationerna samt att samma text kommer tillbaka men hela tiden förlängs med en mening eller två i takt med att Jons minne kommer tillbaka. Jag är inte helt förtjust i slutet men å andra sidan öppnar den för att verkligen ha underlag för att diskutera boken.

Jag misstänker att denna kommer att lånas ut flitigt. Vi får se om jag får rätt.


Jag kallas Jon
Författare: Malorie Blackman
Illustratör: Vladimir Stankovic
Förlag: Argasso (2015)
Typ av bok: uHce, sluka lätt


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails