lördag 23 maj 2015

Kickar

Joel bor i Visby tillsammans med sin mamma och hennes nya man Vincent som är något av en kändis på ön då han är en driven entreprenör och företagsledare och väldigt omtyckt för sina projekt som gynnar samhället. Hos Joel är han dock långt ifrån populär då han vet hur Vincent behandlar hans mamma och hur kuvad hon är under honom. Att Vincent anser sig ha ett och annat att säga om Joels liv gör inte saken bättre.

Joel och hans kompisar är rätt uttråkade. Även om Visby lever upp på sommaren händer det ändå inte tillräckligt. Joel och Kaspar brukar roa sig med diverse pranks, som att bryta sig in hos folk för att flytta på saker eller byta ut något föremål mot något annat.

Men så plötsligt händer något! Cornelia flyttar till ön och både Joel och Kaspar blir nockade av hela hennes väsen. Hon är inte som någon annan tjej. Joel försöker verkligen hålla distans för Kaspars skull, men det går bara inte att stå emot när det känns som det klickar så bra emellan dem. Men det är mycket han inte berättar för Cornelia. Han berättar inte att han har nån typ av förhållande med gemensamma kompisen Linn, han berättar inte att han indirekt är en av orsakerna till att Cornelias mamma mår så dåligt och han berättar inte om hur Vincent är hemma eller vem som är hans riktiga pappa - i alla fall berättar han inte allt från början.

Jag hade den stora äran att få följa med Prickiga Paula till Stockholm och besöka ett författarmingel där Staffan Cederborg var med och pratade om sin bok. Jag kände att den växte genom att höra honom prata, även om jag tyckte att boken var rätt bra redan före och jag kan tänka mig att den passar väldigt bra på högstadiet och gymnasiet och jag tror även den hade passat bra som film.


Kickar
Författare: Staffan Cederborg
Förlag: Opal (2015)
Typ av bok: ungdomsbok, uHc


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails