söndag 17 maj 2015

No och jag

Denna bok fick jag av Paula en födelsedag för flera år sedan och nu har det äntligen blivit dags för mig att läsa den!

Trettonåriga Lou lever i en rätt skyddad värld och lever ett rätt osocialt liv. I skolan är hon högpresterande och hemma har hon en mamma som är inåtvänd och deprimerad sedan Lous syster dog. En av hennes få vänner är den något struliga killen Lucas som går i hennes klass. Han är hennes raka motsats - social och sätter inte skolan högt.

När det blir dags för muntlig presentation i skolan bestämmer sig Lou för att fördjupa sig i ämnet uteliggare. Hon träffar den något äldre No som bor på gatan. Till en början är No inte speciellt samarbetsvillig och vill inte berätta om sig själv, men sakta men säkert öppnar hon sig för Lou och deras två världar påverkas av varandra.

Boken kändes väldigt fransk (Vad är det som gör att franska karaktärer så ofta har så många egenheter? Är fransmän så eller är det bara i deras böcker och filmer eller är det jag som har en begränsad syn och erfarenhet av fransk kultur?) och jag gillar vuxenböcker som ändå handlar om barn. Ämnet är aktuellt och viktigt och jag gillade boken även om det inte är någon ny storfavorit.



No och jag 
Författare: Delphine de Vigan
Förlag: Sekwa (2008)
Sidor: 223
Typ av bok: Vuxenbok (Hce)




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails