måndag 22 juni 2015

Innan jag somnar

En hysterisk hektisk vår har gjort att vi i bokcirkeln inte har träffats på väldigt länge. När vi sågs sist (i februari!) var vi dessutom bara halva styrkan. Då valde Karin att vi skulle läsa Innan jag somnar till nästa gång och jag läste den direkt då jag visste att jag hade mycket inplanerat och inte ville stressläsa i sista stund. Vi får ju egentligen inte säga vad vi tycker om bokcirkelböckerna förrän vi ses, men jag har på känn att det eventuellt inte blir någon cirkel om denna bok så jag skriver detta blogginlägg innan handlingen blir för luddig för mig. Det är synd att det inte blev något samtal om just denna för det var, enligt mig, en väldigt bra och intressant bok.

Christine har en väldigt ovanlig sorts minnesförlust. Hon minns sitt liv för länge sedan men många år har bara raderats ur hennes minne. När hon vaknar vet hon inte var hon är och vem den gamle mannen bredvid henne i sängen är. Så fort hon somnar om natten är minnena från föregående dag borta.

Hennes man Ben har satt upp bilder i badrummet (då det är dit hon oftast går direkt på morgonen och dessutom möter ett ansikte hon inte känner igen som sitt eget) och dagligen får han berätta vem han är och vad som har drabbat henne.

Nu har dock någonting hänt. Hennes man vet inte att hon har börjat träffa doktor Nash som envist försöker hjälpa henne att minnas. Ben är trött på alla utredningar och experiment och anser att det Christine främst behöver är lugn och ro. Doktor Nash har gett henne ett redskap - en anteckningsbok. Nu kan hon anteckna de minnesglimtar hon ibland får och det som Ben berättar för henne och hon har möjlighet att läsa det dagen efter och på så sätt minnas mer och mer. Men vem kan hon lita på? Kan hon lita på sin make och på doktorn. Kan hon ens lite på sig själv och sina anteckningar?

Minnet är ett sjukt rafflande ämne och jag gillar idén till boken jättemycket. Efter att jag hade svalt det osannolika i mängden text hon hinner skriva ner för hand per dag samt den textmängd hon varje dag behöver läsa igenom för att minnas samt att texten är mer skönlitterär än i dagboksform (dialog och väldigt detaljrik) och några andra små tankevurpor så fann jag historien väldigt spännande. Jag gillar det filosofiska tänket om minnet och vad som är bra att glömma. Boken fick mig att tänka en hel del utan att bli för utsvävande. Gillar att det jag läser är Christines dagbok och därför vet jag varken mer eller mindre än hon och får även jag en hel del luckor i historien. Gillar starkt och hade, som sagt, gärna diskuterat den med andra. Blir det aktuellt framöver får det nog bli en omläsning för många detaljer är glömda.

Jag har förstått att en filmatisering är på gång. Jag har svårt att se att det blir bra och det känns som den kommer att bli rätt skild från boken, men likväl spännande att se.



Innan jag somnar
Författare: S J. Watson
Förlag: Bazar (2012)
Sidor: 346
Typ av bok: Hce, vuxenbok



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails