onsdag 17 juni 2015

Pojken som inte ljög

John har en kanin som rymmer och då han letar efter den får han bevittna hur två män slåss varav den ena hamnar i vattnet. John berättar vad han har sett för sin mamma som avfärdar allt som livlig fantasi. Vad var det John såg och finns männen kvar i närheten?

Denna bok minns jag att jag läste när jag precis började jobba som skolbibliotekarie. Jag tyckte den var väldigt spännande men boken utlånades sällan, troligtvis på grund av att omslaget inte är så tilltalande. Nu hamnade den på listan över böcker som inte varit utlånad på flera år och jag valde att skylta med den för att se om någon "räddade" den. En tjej i tvåan lånade den och kom tillbaka för att berätta att den var jättespännande! Jag skulle ha sista lektionen med klassen och då många ville låna den bestämde vi istället att jag skulle läsa den högt. Mitt betyg nu är att den är rätt seg fram till sista tredjedelen av boken men då blir den desto mer rafflande. Flera elever skruvade på sig och frågade om vi verkligen var tvungna att läsa hela och hade de lånat hem den tror jag att flera hade gett upp. Slutet gillade de dock, men det borde byggas upp mer spänning tidigare. Nu blir det väl många sidor om mamman som inte tror på honom. Även om den är kort och lättläst var den väl seg.


Pojken som inte ljög
Författare: Björn Hellberg
Illustratör: Mathias Sköld
Förlag: Skriftställarna (2004)
Typ av bok: Hcg, Sluka Lätt


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails