måndag 29 juni 2015

Nattsagor för sömnlösa

Olivia har precis börjat leva någon form av vuxenliv med jobb och egen lägenhet i Stockholm kombinerat med ändlösa nätter, men allt är bara en väntan på att något större ska ske. Hon har de eviga vapendragarna Pascal och Chris som inte tål varandra, men som båda är viktiga för Olivia på olika sätt.

Olivia kan inte tappa hoppet på Josef - mannen i hennes liv som tyvärr redan har en annan kvinna i sitt liv. Då och då kliver han in i Olivias liv och ger näring åt hennes hopp om något mer.

Boken läste jag inför en författarträff med bloggare i Stockholm för ett tag sedan. Johanna Wester pratade om sin bok och Staffan Cederborg pratade om sin Kickar med Unenge. Innan jag lyssnade på samtalet var jag inte så förtjust i boken. Troligtvis för att den skildrar ett liv som jag inte alls kan relatera till. Jag kände inte igen mig i något av Olivias liv och kände heller ingen sympati för henne. Boken växte dock en hel del genom samtalet och jag såg nya infallsvinklar på boken som jag inte tänkt på medan jag läste.

Något som jag gillar med boken är språket. Det leder förvisso till att det tar lite längre tid att läsa. Hade jag varit en sådan som samlar på ord och stryker under och viker hörn så hade det blivit en hel del av den varan när jag läste denna bok.


Nattsagor för sömnlösa
Författare: Johanna Wester
Förlag: Natur & kultur (2013)
Sidor: 296
Typ av bok: uHc
Provläs
Bokens hemsida
Bokens facebooksida


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails