lördag 20 juni 2015

Pia Perssons handbok i överlevnad

Pias mamma är psykiskt sjuk och Pia har därför lärt sig att alltid ha öronproppar hemma och hur man ska bete sig för att inte mamma ska må dåligt. Att klippa av sig flätorna är till exempel en sådan sak som får mamma ur balans, men ibland måste man göra vissa saker, även om det är obegripligt för andra.

Pia önskar att hon hade haft en överlevnadsbok full med tips och inser att i brist på en får hon göra en själv! Hon är dock inte ensam om att ha det jobbigt. Mustafa och Alice bär också på tunga saker och de bestämmer sig för att skriva boken ihop.

Jag tycker det var en fin bok och säkert behövlig. Det är svårt att skriva om svåra saker utan att det ska bli för bedrövligt eller för klämkäckt men jag tycker att Hage balanserar det rätt väl.
Ett stilgrepp som jag retade mig rejält på är att det nästan på varje sida fanns ett fetat ord eller uttryck. Gissar att det är svåra ord som författaren eller förlaget av någon anledning vill markera, men för mig stör det bara läsflytet. Det får det mer att kännas som en undervisningsbok än en skönlitterär bok och kanske är det det som är tanken? I så fall borde likväl det finnas en ordlista som förklarar begreppen.

Ett stort plus att det finns en trailer till! Det borde fler förlag satsa på till barnböcker.




Pia Perssons handbok i överlevnad
Författare: Charlotte Hage
Illustratör: Sofia Falkenhem
Förlag: Kabusa böcker (2014)


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails