måndag 13 september 2010

Bokfrågornas ABC - H

Dags för Enligt Os H-frågor. Kanske egentligen inte så svåra frågor, men jag vill ju helst variera mig lite och inta nämna samma böcker hela tiden och då gäller det att tänka till... Här kommer hur som mina svar:

Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?
Bäst gillar jag huvudpersoner som jag kan identifiera mig med och är typiskt mänskliga och felbara men ändå rätt starka. Jag gillar till exempel Lina i Linas kvällsbok. En annan favorit, som bara är lite mänsklig, är Kråkan i Kråkans otroliga liftarsemester. Han är galet rolig och en karaktär som har en plats i mitt hjärta sedan länge. Jag vill helt klart bli kompis med Kråkan!


Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld? Och den ultimata hjältinnan?
Detta är egentligen två frågor men jag slår ihop dem till en, dels för att jag inte känner mig så hemma i hjältevärlden och dels för att jag inte ser någon anledning att särskilja könen. Än en gång gillar jag vanliga människor som styr upp situationer, så kanske är jag mer inne på anti-hjältarna? Jag gillade hur som Liam i Kosmiskt och Katniss i Hungerspelen. Båda tar vara på sina tidigare kunskaper för att överleva.


Vilken är den bästa historiska roman du läst?
Jag tycker att En ö i havet av Annika Thor är en riktigt bra historisk bok som utspelar sig under andra världskriget. Jag har tyvärr bara hunnit läsa första delen än. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails