onsdag 25 augusti 2010

Kosmiskt

Författare: Frank Cottrell Boyce
Originalspråk: engelska (Storbritannien)
Översättare: Peder Carlsson
År: 2009
Sidor: 246

Liam är tolv år men ser mycket äldre ut på grund av att han är så lång och redan har börjat få skägg. När skolan åker på klassresa tror alla att han är pappa till någon i klassen. Detta får han nytta av när han får nys om en tävling där de tävlande ska få vara först med att testa en ny åkattraktion. Är det något Liam älskar så är det nöjesfält och snabba åkattraktioner! Tyvärr delar inte hans far hans intresse. Liam låtsas därför att han är pappa till Florida, som går i hans klass. Och när man har gett sig in i tävlingen finns det ingen återvändå, inte ens om det bär av till Kina - eller ut i rymden!

Jag gillade den här boken jättemycket! Den var rolig och dessutom fick man lära sig en hel del om gravitation och rymden, vilket var spännande. Jag gillar även att det är tack vare hans datorspelskunskaper som han klarar en hel del av de problem som uppstår. När de får ett uppdrag i öknen har Liam nytta av att ha lett ökenexpeditioner i World of Warcraft:

Florida traskade fram bredvid mig och tjatade om hur hon hade blivit lovad en åkattraktion. "Det här är ingen attraktion", sa hon. "Det här är en bestraffning."
"Florida, det är fredagsmorgon, och det är meningen att du skulle ha dubbeltimme i matte. Istället vandrar du i Gobiöknen."
"Vilket du tydligen har gjort tidigare"
"Jag sa inte att jag vandrade omkring i den här öknen. Jag sa att jag har lett en expedition genom en öken. Vilket jag har."
"Och vilken öken var det? Bootleöknen?"
"Det var faktiskt Azeroths Blasted Lands. Och det var mycket värre än det här. Det fanns jättelika insekter, bara för att nämna en sak. Och en portal till den onda underjorden." (s. 109)

Det är ett helt galet äventyr där det hela tiden händer nya saker. Det uppkommer mängder med svåra situationer i och med att alla tror att Liam är vuxen. Han växer dock in i sin papparoll mer och mer ju längre tiden går. Absolut en bok som kan läsas även av vuxna. Synd bara att omslaget inte är så tilltalande.

Typ av bok: Hcg
Finns boken att låna?

Bokbloggar som har skrivit om boken:
Bäckaslövs bokstips

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails