torsdag 12 augusti 2010

Systrar i jeans

Författare: Ann Brashares
Originalspråk: engelska (USA)
Översättare: Caroline Zielfelt
Uppläsare: Maria Simonsson
Antal CD: 8 stycken (boken har 378 sidor)
Tid: ca 9 timmar
Förlag: Gammafon (boken på Bonnier Carlsen)
År: 2006 (boken 2002)
Serie: första delen av fyra i Systrar i jeans.

De fyra vännerna Bridget, Carmen, Lena och Tibby har varit bästa vänner sedan barnsben. Nu är det för första gången i deras liv dags för ett sommarlov som de inte ska fira tillsammans. Bridget ska åka på fotbollsläger, Carmen ska hälsa på sin pappa och Lena sin släkt i Grekland. Kvar blir Tibby som ska sommarjobba i en affär.

Strax innan lovet hittar de ett par jeans på Second Hand. Det märkliga är att jeansen passar dem alla fyra perfekt, fast de har helt olika kroppar! De gör upp regler för jeansen och bestämmer sig för att skicka dem mellan sig under sommaren för att hålla kontakten och för att jeansen gör dem modiga. En händelserik sommar väntar dem alla.

Jag gillade den här boken! Jag hade sett filmen innan så jag viste vad som skulle hända men den var ändå roliga att lyssna på och det var en hel del som inte var helt samma i boken och filmen - som vanligt. Inläsningen var bra. Det är dock ingen optimal lyssnarbok i och med att den inte har några tydliga kapitel. Kapiteln bryts med citat och ibland med brev som tjejerna skickar mellan varandra. Det var nog mest breven som förvirrade mig lite för det var inte alltid jag direkt hängde med på vem som skickade brev till vem. Läser man boken är dock detta solklart. 

Det kan ha att göra med att jag lyssnade på boken istället för att själv läsa (då kommer jag inte in i boken på samma sätt) men jag tycker nog att filmen är mer känslosam än boken.

De två första delarna har filmatiserats. Trailern för den första filmen ser ut så här:



Typ av bok: uHce

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails