söndag 29 augusti 2010

Hemligheten

Författare: Sophie McKenzie
Originalspråk: engelska (Storbritannien)
Översättare: Mats Wänblad
Förlag: Tiden
År: 2009
Sidor: 255

Lauren har länge vetat att hon är adopterad, men hennes adoptivföräldrar vägrar svara på vilka hennes biologiska föräldrar var. Inför ett skolarbete snubblar Lauren över en sida på nätet om försvunna barn och hon tycker hon liknar en liten flicka som försvann för elva år sedan - strax innan hon blev adopterad. Men kan det verkligen vara hon? Flickan heter i och för sig Lauren i mellannamn och är lika gammal som hon, men flickan försvann i USA och hon bor själv i England. Nyfikenheten tar dock över och då hennes föräldrar vägrar berätta börjar Lauren planera en familjesemester till USA, med adoptionsbyrån som hemligt resmål.

Jag blev rekommenderad boken av en av mina elever i femman som sa att det var världens bästa bok, och jag förstår henne. Den är tokspännande för det händer hela tiden nya saker och Lauren hamnar i den ena livsfarliga situationen efter den andra och måste ständigt göra svåra val. Den har även en liten bit av allt: lite deckarkänsla, lite romantik och galet mycket spänning. Jag himlar ibland med mina vuxenögon då historien ibland är lite väl fantastisk och klichéartad, men bortser man från huruvida den är verklighetstrogen eller ej så är det en jättebra bok som man helt klart sträckläser. Den väcker även en rad bra frågor om identitet och var man egentligen hör hemma. Kan tänka mig att den passar bra som högläsningsbok.

När jag skulle lägga in den på inköpslistan ser jag dock till min förskräckelse att den inte längre går att köpa! Typiskt! Hatar att böcker har så kort inköpstid nu för tiden. Jaja. Blir till att flitigt låna in från andra bibliotek då och hoppas att den, mot förmodan, kommer i nytryck. Det borde den - för det förtjänar den.

Provläs de första sidorna.

Typ av bok: uHce
Finns boken att låna? 

Bokbloggar som har skrivit om boken:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails