fredag 20 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - D

Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?
Jag läser faktiskt inte speciellt mycket deckare. Just nu läser jag ju dock Kjetil Johnsens serie TRE som är hemskt bra. Den är ju dock inte någon klassisk deckare och innehåller massor med kärlek och intriger också.

Jag gillar även Lena Lillestes deckarserie om Tommy och Flisen som börjar med Inbrott i skolan och Afrodite-serien av Ritta Jacobsson som börjar med Afrodite och döden.

Favoritperson var svårare. Är väl på gränsen till att kallas deckare, men jag är hemskt förtjust i Ottolina och hennes Herr Hubb i Ottolina och mysteriet med Gula Katten av Chris Riddell. Jag skulle vilja komma och hälsa på hemma hos Ottolina i hennes galna hem och dessutom bli uppassad av Herr Hubb, som verkar vara charmig, även om han inte säger så mycket.


Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?
Oj! Drama läser jag nästan aldrig. Jag spelade teater under hela min skoltid och den sista föreställningen jag satte upp var Pär Lagerkvists Himlens hemlighet, där jag spelade en vilsen flicka med trasig gitarr. Den var jättemärklig, men jag gillade den just därför - man kan analysera fram flera olika tolkningar om vad den egentligen handlar om.
Och som motpol till Himlens hemlighet så älskar jag även Jonas Gardells Mormor gråter. Den har jag aldrig sett spelad utan bara uppläst av Jonas Gardell.

D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?
Har klurat på denna fråga några dagar och insett att det är väldigt få tv-serier där jag även läst boken - i alla fall som jag har kommit på. Jag gillade dock både tv-serien och boken Ebba och Didrik av Christina Herrström. Och jag följer både True Blood, Vampire Diaries och The Legend of the Seeker (vilket jag ju knappast är ensam om), men har ännu inte läst några av böckerna. Och får jag välja, läser jag nog helst boken innan jag ser tv-serien, men å andra sidan kan ett tv-avsnitt eller två göra mig sugen på att läsa boken - så det är nog lite olika.

Det är redan december*. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
En vuxenbok om julen som jag gillar är Julfritt av John Grisham. Den handlar om ett par som bestämmer sig för att hoppa över alla måsten som hör julen till och istället åka på kryssning. Det tycker dock inte deras barn och grannar är en bra idé... En rolig och tänkvärd bok.

Och runt lucia brukar jag läsa Ärtan går luciatåg av Ulrika Sundström för minst en klass. Boken handlar om Ärtan som inte kan bestämma sig för vad hon ska vara i luciatåget: pepparkaksgumma, tärna eller tomte? Det finns mycket att välja på. Själv gillar jag nog bäst killen som klär ut sig till lussekatt.


Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med?
Jag har nog ingen bok som är speciellt mycket värd i pengar. Däremot har jag massor med böcker som jag äger och inte kommer att göra mig av med i första taget... Som jag tidigare nämnt är jag en sån som köper böcker jag redan läst för att jag vill äga dem och jag har alltid några böcker som inte längre finns att köpa nya men som jag letar extra efter på second hand.

Jag kan dock inte nämna en specifik bok som är emotionellt värd mer än andra. Tål att kluras på. Är nog mer boksamlingen i sig som har ett värde för mig.

* Detta är samma frågor som förra omgången och då kom de i december, så "redan" bör läsas som "länge till" eller liknande.

Bilden på Ottolina och Herr Hubb är hämtad här

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails