onsdag 4 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - A

 

Enligt O har en bloggutmaning som kallas Bokfrågornas ABC som massor av bloggar är med i. Två gånger i veckan kommer frågor på en speciell bokstav från A till Ö. Det är inte säkert att jag kommer att hinna svara på allt i tid (speciellt med tanke på att jag redan är efter) men jag tänkte att jag kan göra det i min takt hur som. Kanske en i veckan?


För att försvåra det lite så ska jag i största möjliga mån välja böcker som jag faktiskt har läst och helst barn- och ungdomsböcker (för det är ju det jag läser mest och dessutom verkar de flesta andra skriva om vuxenböcker).

Så - dags för bokstaven A!

Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Just nu lyssnar jag på ljudboken Systrar i jeans av Ann Brashares. Boken handlar om fyra vänner som ska tillbringa sommaren på olika håll. Lena åker till sina släktingar i Grekland. Hon har lite problem med språket, tecknar och målar en hel del och råkar träffa killen Kostos på alla möjliga och omöjliga ställen. Har inte lyssnat klart än men verkar vara en småmysig bok om vänskap och lite kärlek och den är både rolig och ganska sorglig på sina ställen. Och filmen är minst lika bra! Se den!


Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

En jättepopulär bokserie på biblioteket är Beast Quest av Adam Blade. Den första boken i serien heter Drakens vrede. Serien handlar om en kille som heter Tom och som ska resa runt i landet och befria olika varelser som har blivit förtrollade. Draken är egentligen fridfull men har nu börjat härja och förstöra. Det enda sättet att bryta förtrollningen är att befria draken från det hänglås som den har runt halsen.

Och vill man läsa en bok som handlar om en Adam så finns ju så klart den långa serien om Eva & Adam av Måns Gahrton!

Och appropå namn – spana in Bonnier Carlsens namnsdagskalender! Dock har de inte hittat någon bok som handlar om en Sandra än… Och det måste väl finnas?!

Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

En bilderbok som jag vet att jag och mamma lånade ofta på biblioteket var Gunilla Hanssons Nu ska här bli andra bullar. I många år letade jag efter den. Jag mindes bara bilderna men viste varken författare, illustratör eller titel. Men så en dag för några år sedan hittade jag den på en Second Hand och blev helt nostalgisk! Älskar bilderna från leksaksaffären med alla detaljerna. Synd att den inte längre går att köpa eller låna, fast det är väl kanske mest jag som tycker att den är fantastisk.
Och så minns jag att mamma läste högt ur Katitzi. Läste om hela serien för några år sedan och tycker fortfarande hemskt mycket om den. Synd att omslagen inte är så roliga och att det bara är första boken som går att köpa, för jag tycker absolut att de är läsvärda än.

Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Makwelane och krokodilen av Maria Hendriks är en afrikansk version av Rödluvan och det är även Söta Salma av Niki Daly.

Och så finns böckerna om Akimbo av Alexander McCall Smith*. Han lever ett spännande liv vid ett vildreservat där han möter en mängd olika vilda djur. Han jagar bland annat tjuvskyttar som är ute efter elefanterna, räddar lejonungar och en man som har blivit attackerad av en krokodil.


* Både huvudpersonen och författaren på A! Måste väl ge någon form av bonuspoäng?!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails