onsdag 4 augusti 2010

Godnattvisor

I urval av Lotta Bergqvist och Annika Lundberg
År: 2010
Sidor: 59
Serie: Lilla barnkammarboken

En småsöt bok med 25 vaggvisor, varav 12 finns med på en medhörande CD. Stör mig dock lite på att de visor som finns på CDn inte är i den ordning de kommer i boken, vilket jag inte riktigt förstår poängen med. På baksidan av CD-fodralet står låtordningen, men lånar man boken på bibliotek är den fastklistrad i boken. Jag fick därför sitta och chanslyssna mig fram lite, vilket kändes lite trist. Uppenbarligen har inte jag så bra koll på vaggvisor, för det var inte många av dem som jag tidigare hört och av den anledningen var det synd att inte fler fanns med på skivan. Det finns dock noter till samtliga, så även om man inte har hört dem förr så går de att ta ut - om man kan läsa noter vill säga.

Finfina bilder dock! Älskar Geffenblads grodbild till "Grodans sång". Jag gillar överlag antologier där man får smakbitar från många olika författare (i detta fall tonsättare) och framförallt illustratörer.

Kort och gott var denna småfin men jag hade nog hellre lagt mina pengar på Du och jag och min lilla cykel.

Typ av bok: Sångbok
Finns boken att låna?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails