tisdag 24 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - E



Dags för Enligt Os E-frågor!

En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?
Min första tanke är Lagboken och religiösa böcker som exempelvis Bibeln. De diskuteras ständigt och även om det är gamla texter som bara delvis har förändrats genom åren så är de gällande än idag och det finns människor som lever efter dem (fler som bokstavligen följer lagboken än bibeln dock).

Ska vi prata skönlitteratur för barn och/eller ungdom får man dock klura lite mer. Kanske fabler? De är ju oftast inte så bundna till tid och rum. Djuren åldras inte på samma sätt som om det hade handlat om människor (då hade man märkt att det var gammalt genom att huvudpersonerna var en mjölnare eller en tunnbindare eller något annat nästan utdött yrke) och sensmoralen i fablerna gäller ju än idag.

På samma sätt är det med sagor och fantasy - de håller längre i och med att de redan från början utspelar sig i en svunnen tid som inte finns och ska, i vissa fall, tolkas mer symboliskt. Värre är det med exempelvis allas vår älskade Astrid Lindgren som inte alls lånas ut på samma sätt längre - i alla fall inte om barnen själv får välja. Många av hennes böcker speglar företeelser som är helt främmande för barnen nu.    


Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?
Jag läser helt klart flest böcker från Sverige, tätt följt av Storbritannien. Det finns mängder av europeiska länder som jag aldrig har läst en bok ifrån - känns som det är fler länder jag inte läst från än som jag faktiskt har läst. Främst är det väl böcker från östeuropa som har gått mig förbi: Tjeckien, Polen, Rumänien, Ukraina, Lettland osv. Känns, spontant, som det inte översätts så mycket barnböcker från den delen av världen, eller har jag bara inte hittat dem?

Vilka är dina europeiska favoritförfattare?
Jösses! Toksvårt! Finns så många. Gillar tyskan Cornelia Funke, men har läst långt ifrån allt. Min favorit är Bläckhjärta, om Maggie som har en pappa som kan läsa in folk i berättelser och få varelserna i böckerna att komma till vår verklighet.
Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.
Jag har nyligen läst Det egyptiska mysteriet av Ulf Nilsson. Den utspelar sig i Skåne, men handlar om en gammal egyptisk skatt.


Bilden på Cornelia Funke är tagen från förlaget Opal.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails