torsdag 12 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - C

Oj, vad svår C var! Har fått diskutera en hel del med vänner för att komma fram till några svar... Hur som - dags för den tredje utmaningen hos Enligt O

Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

Chick-lit är, enligt mig, böcker om (och för?) unga singeltjejer i storstan som satsar på karriär och att "leva livet" snarare än familj och barn. Och så letar de efter kärleken. Det är lättsamt och lättsmält och småroligt. Jag har dock knappt läst någon chick-lit alls, så det definitionen bygger mest på "fördomar".

Jag funderar på om man kan räkna några barn- och ungdomsböcker som chick-lit? Antar att det i så fall är några av Meg Cabots böcker och Systrar i jeans-serien? Har ni några fler förslag?


Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.
I en av mina favoritböcker, Hungerspelen av Suzanne Collins, förekommer det en årlig ceremoni. Varje år ska en kille och en tjej  från landets tolv distrikt lottas fram att medverka i en tävling som bara en av de 24 deltagarna kommer att överleva. De sätts ut i skogen och de ska sedan se till så de andra dör före de själva och allt sänds på TV och är årets höjdpunkt att följa. Det är väldigt få som frivilligt ställer upp i tävlingen men alla som är mellan 12 och 18 år måste vara med i lottningen och ju fattigare du är desto fler lotter har ditt namn skrivet på sig. Boken handlar om Katniss, som tar sin lillasysters plats i tävlingen. Riktigt, riktigt spännande!


Förra veckan* delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?
Jag hade aldrig hört begreppet antihjälte tidigare, eller i alla fall inte reflekterat över innebörden. Jag fick läsa på lite på wikipedia. Om jag har förstått det rätt är det någon som i mina ögon är en hjälte, men som inte har de typiska hjälteegenskaperna (man, stark, smart, snygg, god osv.)

Efter att ha tänkt både länge och väl har jag valt ut Momo i Momo eller kampen om tiden av Michale Ende som min antihjälte. Hon räddar alla undan de hemska grå herrarna som stjäl alla människors tid. Hon är ingen typisk hjälte då hon är: en flicka, fattig, är tystlåten och tänkande istället för utåtagerande. Genom att lyssna får hon sina vänner att själva tänka efter och komma fram till svaret. Vet inte om hon kan räknas som en antihjälte men en väldigt oväntad hjälte är hon i alla fall!


Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!
Älskar bokcitat! Att bara välja ett går bara inte. Tre favoriter:

Somliga böcker är att smaka på, andra att sväljas hela, och några få kan tuggas och smältas. - Francis Bacon

Genom litteraturen blir jag tusen människor men förblir ändå mig själv. - C. S. Lewis

Läser man länge så lär man sig någonting, eller glömmer sorgen, eller somnar – men man vinner alltid något. - Henryk Sienkiewicz

* Detta är samma frågor som förra omgången och då kom de i december, så "förra veckan" bör läsas som "för ett halvår sedan".

2 kommentarer:

enligt O sa...

Läste just Persikosommar som påminner om Systrar i jeans och tänkte just att det borde definieras som chick-lit för unga.

Momo är fantastisk! Läste den om och om igen när jag var liten.

Sandra sa...

O - Ja, jag blev också tipsad om Persikosommar, men iom att jag själv ännu inte hunnit läsa den så avvaktade jag med den. var den bra?

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails