söndag 14 juni 2015

Robert Arthur och demonprofessorn

Arthur har precis börjat sjuan på en helt nybyggd skola där han inte känner någon. Den enda han känner igen från sin förra skola är typiskt nog Glenn som har mobbat honom i flera år.

Redan första dagen börjar det hända märkliga saker. När eleverna öppnar sina skåp för första gången hittar flera elever råttor i dem! Hur har de kommit dit? Skolbiblioteket är så stort att man kan gå vilse och Arthur irrar sig fram till en dammig vind som inte verkar passa ihop med den helt nybyggda skolan. Där finner han en gammal bok på ett främmande språk och med märkliga tecken i och han bestämmer sig för att ta den med sig, ett beslut som han nog både är tacksam för och ångrar.

Jag är lite kluven till vad jag tycker om boken. Den är spännande och har rätt högt tempo, vilket jag tror tilltalar många elever. Men jag tycker historien är lite för platt och jag får inget direkt grepp om karaktärerna. Det är inga direkta känsloyttringar hos Arthur, vad som än händer, och jag har lite svårt att förstå hans nyfunna vänskap (utan att spoila med vem). Det är även många obesvarade trådar i berättelsen men jag antar att svaren kommer i senare delar.

Robert Arthur och demonprofessorn
Författare: Charles Gilman
Illustratör: Eugene Smith
Förlag: Känguru/Lind & Co (2015)
Serie: första boken om Lovecraftskolan
Typ av bok: Hcg


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails