söndag 21 juni 2015

Tjugan

För några år sedan läste jag denna korta novell i KP och om jag minns rätt utlyste de en tävling där man skulle illustrera berättelsen. Nu har boken getts ut på Nypon förlag med ett omslag som man säkert kan prata en hel del kring.

Som så ofta skriver Mårten Melin i jag-form vilket gör det lite klurigt att återberätta men: Det är juletider och dags att köpa julklappar. Bokens jag är på stan med sin syrra för att köpa julklappar. Utanför en affär sitter en tiggare och bokens jag ger bort en tjuga fast systern tycker det är fel. Inne i julruschträngeln blir jaget av med sin plånbok och har plötsligt inga pengar att köpa julklappar för. Vad ska hen nu göra?


Tjugan
Författare: Mårten Melin
Förlag: Nypon (2014)
Typ av bok: uHc, Sluka Lätt
Provläs
Lärarmaterial och elevmaterial från förlaget


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails