måndag 30 maj 2011

Cirkeln

Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Förlag: R&S
År: 2011
Sidor: 515
Serie: Första delen i en tänkt triologi


Nu har även jag läst årets mest hajpade ungdomsbok. Den tjockaste boken hittills som jag läst på plattan och det fungerade finfint! Tjockboken hade never ever kunnat åka med fram och tillbaka på bussen  hela tiden.

Boken handlar om sju utvalda. De är utvalda till att bekämpa någon form av ondska, men både de och läsaren svävar i ovisshet om exakt vad det innebär. Att denna ondska är ute efter dem och försöker få dem ur vägen råder det dock ingen tvekan om. Redan på de första sidorna skördas det första offret - den enda killen av de utvalda. När han hittas på skolans toalett tror alla att det är ett självmord, men snart förstår de utvalda att något har drivit honom till det.

Jag ska ha en minibokcirkel om boken nästa helg och väntar därför med att skriva ett utförligt utlåtande om vad jag tycker om boken tills dess. Månaden håller dock på att ta slut och jag ville gärna ha med boken i rätt statistik. Tills vidare kan jag dock avslöja att jag anser att det är en bra bok, men att jag inte är fullt så begeistrad som de flesta andra verkar vara. Inte månadens bästa, med andra ord.

Uppdatering om en vecka att vänta!


Typ av bok: uHc


Några andras tankar om boken:
Alice's & Lyras Bokhylla
Barnboksprat
Bokhora
Bästa boken
Enligt O
Ett hem utan böcker
Flaskposten (intervju med författarna)
Kafka på jobbet
Matildas läshörna
Tonårsboken

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails