söndag 29 maj 2011

Mörkt liv

Författare: Kat Falls 
Originalspråk: engelska (Dark Life)
Översättare: Vera Lindh
Förlag: BW
År: 2011
Sidor: 234

Stora delar av världen ligger under vatten. På grund av utrymmesbrist och solens allt starkare strålar har människor börjat bosätta sig under vattenytan där de livnär på att odla grödor och fisk för att förse sig själv och ytfolket med mat.

Femtonårige Ty är född i en nybyggarkoloni under ytan och ser havet som sitt hem. Han ser fram emot att snart få sitt egna odlingsområde, men fruktade pirater har dock börjat härja i området och står i vägen för Tys framtidsplaner. Han bestämmer sig därför att ta sig an den farliga jakten på piraternas ledare Skuggan, då polisen inte verkar bry sig tillräckligt. Han möter även en tjej från ytan. Hon heter Gemma och letar efter sin försvunne bror som hon har hört ska vistas någon stans i undervattenskolonin. Kan de hjälpa varandra i sökandet?



Detta var min och Erics tredje gemensamma bokläsning! Och det var ett bra val ur diskussionssynpunkt. Boken lovade mycket med ett snyggt omslag och spännande baksidetext men var lite för spretig för att riktigt leverera. Den var väldigt spännande i början, men boken har lite för många frågetecken och lösa trådar för att få höga poäng från mig. Det är ingen typisk dystopibok utan snarare ett undervattensäventyr som får mig att vilja börja dyka, då författaren verkligen beskriver havets undre liv med kärlek. Även om man kan ana att världen ser ut som den gör på grund av miljöförstöring och förstört ozonlager är det inget som nämns utan bara kan anas mellan raderna. Jag tror att den är i det svåraste laget för mina elever (upp till sexan), men jag kanske underskattar dem.

Här är fem korta frågor till författaren om boken:




Erics andra utlåtande:

Jag gillar verkligen undervattenskänslan i Mörkt liv. Med tanke på hur stor del av världen som består av hav är det egentligen lite konstigt att inte fler använder undervattensmiljöer, för med så mycket outforskade platser och underliga havsdjur är det lite som en fantasymiljö på hemmaplan. I Kat Falls fall känns det dock snarare som science fiction än fantasy då hon är ganska noga med att förklara alla uppfinningar och hur de fungerar, som liquigen – ett slags flytande syre som gör att man kan andas under vattnet.

Historien är också helt klart spännande på sina ställen, men går för min del på tomgång lite för länge innan jag förstår vad som driver Ty, Gemma och den läskige piraten ”Skuggan”. Dock känns det, med tanke på undervattenstemat, som om författaren läst på lite dåligt om hur dykning fungerar. Ena sekunden skriver Kat Falls om undervattenstryck och poängterar att Ty och Gemma skulle dö om de simamde djupare, men i nästa ögonblick simmar de från 60 meters djup upp till ytan utan minsta risk för dykarsjuka. Det går såklart att ignorera, men vid det tillfället gick åtminstone min illusion en aning i kras.


Typ av bok: uHce


Andras tankar om boken:
Bokfreak
BookLover
Ge oss boken!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails