onsdag 11 maj 2011

Mig äger ingen

Författare: Åsa Linderborg
Förlag: Atlas pocket
År: 2007
Sidor: 294

Boken handlar om Åsas uppväxt hos sin ensamstående pappa i Västerås under 70-talet. När mamman lämnar den lilla familjen efter att ha hittat en annan man får härdarmästaren Leif ta allt ansvar för dottern. De har ett fint hem med mycket prydnadsfigurer men det är lite sämre ställt med tandborste och lakan. Pappans pengar läggs på böcker, fina saker till hemmet och alkohol. Trots detta är boken ingen missärbok utan en fin, om än annorlunda, kärleksförklaring till sin far.

Det känns som om jag har pratat med många som har varit helt lyriska över boken och ansett att det verkligen är en måste-läsa-bok. Kanske är det därför som jag känner mig lite besviken. Det är en helt okej bok och porträttet av pappan är otroligt fint och kanske är jag bara fel person för boken. Troligtvis hade jag känt mer om jag hade egna barn, ett annat förhållande till min pappa och/eller själv levde på 70-talet. Dessutom var det lite för nära inpå min läsning av Svinalängorna, som känns rätt lik.

Påminner om: Svinalängorna

Typ av bok: Biografi (Lz)


Andras tankar om boken:
Dagens bok
SvD

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails