tisdag 5 april 2011

Svinalängorna

Författare: Susanna Alakoski
År: 2006
Sidor: 260

Leena flyttar till sjuttiotalets Ystad från Finland med sina föräldrar och två syskon. Till en början går allt bra. De bor förvisso i ett område som andra kallar Svinalängorna, men pappan hittar möbler och hankar sig fram medan mamman beundrar deras nya fina lägenhet. Men så börjar de små framgångarna firas med ett glas eller två och sakta men säkert blir det allt värre. Leena får snart vara den som försöker hålla hela familjen på fötter och skolan och vännerna blir enda tillflykten när hemmet är kaos med fyllefester och en misshandlad mamma.

En snabbläst och helt okej bok även om den inte berörde mig något djupare. Troligtvis är jag lite besviken efter att ha hört alla lovorda den. Dessutom kom jag nog in i fel stämning för jag trodde att den skulle vara helt hemsk rakt igenom och första halvan är ju inte så farlig och jag funderade varför så många blev så djupt berörda. I en annan ålder och med egen familj hade jag kanske berörts mer. Är likväl glad att jag läste den och ser fram emot att se filmen som har en liten annan vinkel.

Typ av bok: Hc


Bokbloggar som har skrivit om boken:
Bokhunger
Matildas bokhörna
Salongen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails