söndag 10 april 2011

Den utvalde

Författare: Lois Lowry
Originalspråk: engelska
Översättare: Birgitta Garthon
Förlag: En Bok För Alla (tidigare på N&K)
År: 1997 (min utgåva 2005)
Sidor: 176

Jonas lever i ett samhälle med strikta regler och där invånarnas känslor är avtrubbade med hjälp av piller som alla måste äta. Konflikter och sorg existerar inte, men inte heller kärlek och lycka. Jonas ska, tillsammans med de andra tolvorna, få tilldelat sin livsuppgift. De flesta får vanliga arbeten som grovarbetare, födelsemödrar, vårdare och ingenjörer. Jonas är dock utvald att bli den nya minnesbevararen, en uppgift som nästan ingen vet vad det egentligen innebär och som kommer att förändra hela Jonas liv.

Åh, vad jag gillade den här boken! Även om samhället som skildras är väldigt olikt vårt så beskrivs det på ett lättförståligt sätt, vilket gör att det känns verkligt och realistiskt. Det är verkligen en bok att analysera och prata om! Jag har haft den som gruppläsning i sexan och vi enades om att den var klurig och en bok man verkligen behöver tänka medan man läser. Inget att bara snabbläddra igenom! Vi hade bra diskussioner men den är på gränsen för en sexa, tycker jag. En hel del kopplingar fick vi släppa. Det är galet trist att de två andra delarna inte är översatta till svenska. Jag är dessutom lite missnöjd med slutet. Jag vet inte hur jag skulle vilja att den slutade istället, men jag är nog lite otillfredställd med det slut som gavs.

Påminner om: Jag kan tänka mig att man gillar Hungerspelen och Ful om man gillade denna.

Typ av bok: uHce

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails